Docencia Coll-Molinar

Inicio » Pediatría » INNOVANT EN PEDIATRÍA

INNOVANT EN PEDIATRÍA

Creació d’un compte de correu electrònic per les consultes de Pediatria:

Les noves tecnologies ofereixen noves possibilitats per a la promoció de la salut i ens poden ajudar en la gestió de la consulta. En aquest sentit des de la consulta de Pediatria del centre de salut s’ha posat en marxa una adreça de correu electrònic que permeti la comunicació entre cuidadors i professionals per a resoldre consultes que no requereixen la presència física del pacient.
El correu electrònic és una eina de treball útil per a la comunicació entre els professionals mèdics i els pacients, sempre i quan sigui una ajuda complementària i no una substitució de la comunicació directa. Constitueix una eina de microgestió que pot incrementar la productivitat en l’àmbit de l’Atenció Primària ja que millora l’accessibilitat al metge (consultes sense haver de demanar cita i desplaçar-se al centre de salut) i això es tradueix en un enfortiment de la relació entre metge i pacient, donat que l’accessibilitat és una de les qüestions més valorades per part dels pacients. Des del punt de vista informatiu permet aportar informació meditada i seleccionada als pacients, la informació queda escrita i és possible tornar-la a llegir i podem enviar documentació (fulls de recomanació per a pares, enllaços a recursos d’internet, guies per a cuidats del bebè, lactància materna, etc), de manera que afavoreix que els pacients puguin participar d’una manera més activa en la seva salut.
Alguns dels aspectes que més preocupen a l’hora d’engegar un projecte d’aquest tipus són la seguretat, la pèrdua de confidencialitat i la por a un ús inapropiat per part del pacient per a les emergències. És per això que convé acordar un seguit de normes per a garantir un correcte funcionament.
En primer lloc és necessària la correcta identificació dels interlocutors (nom complet, data de naixement i dades de contacte). En el nostre cas hem creat un compte de gmail específic que no consta del sistema de seguretat quant a confidencialitat del programa d’història clínica informatitzada i els missatges rebuts s’han d’incloure dins la història clínica del pacient. Sempre queda còpia escrita de la comunicació i els documents escrits milloren la protecció jurídica d’ambdues parts.
S’ha d’assegurar que els ordinadors i programes emprats funcionen complint requisits de fiabilitat, actuació i protecció d’antivirus.
Convé acordar els usos als quals es destinarà: resultats de proves complementàries, seguiment d’una malaltia crònica o d’un tractament, consultes sobre temes de promoció de la salut o temes administratius. En el nostre cas hem acordat que no serveixi per a sol·licitar cites (encara que sí es pot emprar per a consultes relacionades) i en qualsevol cas no ha de servir per a fer consultes sobre processos urgents.
Hem establert un temps de resposta màxim de 48h. Els missatges rebuts durant el cap de setmana es responen el dilluns. El metge també ha de reservar un temps per a atendre el correu almenys una vegada al dia i, en aquest sentit es planteja la preocupació pel temps extra necessari per a respondre aquests correus. S’ha de tenir en compte que aquests sistema pot millorar l’eficiència del metge, suposar un estalvi de temps i suposar un benefici net a l’eficiència del centre ja que requereix menys temps que les consultes telefòniques i se’n pot obtenir un major benefici. A més permet contestar en el moment més convenient, de manera que és el professional que controla i organitza el seu temps.
La proposta s’ha inspirat en l’experiència d’un centre de salut de Saragossa on ho van posar en marxa fa 4 anys i ara han fet una valoració de la seva experiència que han publicat a la Revista de Pediatria en Atención Primaria de l’AEPap, obtenint un resultats molt positius. En aquest cas es va crear un compte de correu electrònic atès per dues professionals del microequip (Pediatra i Infermera) i van rebent un nombre creixent de correus. Han creat etiquetes per a classificar els motius de consulta i poder analitzar quins són els més freqüents essent la majoria dels correus sobre consultes administratives (cites, resultats, modificació, activació de receptes, etc.) i temes d’educació per a la salut (dubtes sobre vacunes, alimentació, etc.).
Esperam que aquesta proposta serveixi per millorar la nostra activitat assistencial i que aviat es pugui estendre a la resta de Centre. Adjuntam la fulla de presentació i instruccions d’ús del correu electrònic de la Consulta de Pediatria del CS d’Es Coll den Rabassa.


Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: